دکتر کاظم محقق

خانه آکنه و اسکار آکنه

آکنه و اسکار آکنه

بهبود ظاهر پوست توسط طیف گسترده ای از گزینه های درمانی آکنه و اسکار آنها، به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

آکنه چیست و چگونه شکل می گیرد؟

آکنه یک بیماری پوستی است که بر روی صورت بثوراتی را به اشکال جوش، دانه های سرسیاه، سرسفید، یا کومدون ایجاد می کند. این زمانی اتفاق می افتد که غدد سباسه ( غددی درون فولیکول های پوست که ماده ای روغنی به نام سبوم را برای جلوگیری از خشک شدن پوست ترشح می کنند ) بیش از حد فعال شوند و سبوم رابیش از حد تولید نمایند.

زمانی که سبوم بیش از حد تولید شود و سلول های مرده پوست تجمع داشته باشد، منافذ پوست مسدود می گردد. در ادامه باکتری ها در داخل منافذ به دام افتاده، تکثیر کرده و باعث تورم، قرمزی و در نهایت آکنه می شوند. با وجودی که اثرات آکنه عمدتا خطرناک نیست، با این وجود می تواند باعث ایجاد اسکار گردد.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

 
آکنه می تواند به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد گردد. این وضعیت اغلب در نوجوانان در حال بلوغ، یا زنان با مشکلات قاعدگی و یا در دوران حاملگی دیده می شود.

آکنه همچنین می تواند به دلیل تغییر در عادات زندگی، مانند استفاده از لوازم آرایشی کومدون زا که زمینه ساز ایجاد و شکل گیری کومدون هستند، قرار گرفتن در شرایط استرس زا، و یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری ایجاد گردد.

شرایط دیگری که برای ایجاد آکنه ذکر می گردد:

رژیم غذایی: غذاهای چرب اغلب در مورد ایجاد آکنه متهم هستند، اما شواهد علمی کمی برای اثبات یک ارتباط بین این غذاها و ایجاد آکنه وجود دارد. با این حال، ارتباط بین مصرف محصولات مربوط به فراورده های لبنی و ایجاد آکنه از لحاظ علمی ثابت گشته است.

پوست کثیف: تصور بر این است که آکنه معمولا به دلیل کثیفی و یا تمیز نبودن ایجاد می شود، اما باکتری عامل آکنه (p. acnes ) از کثیفی منشا نمی گیرد. p. acnes به طور طبیعی در فولیکولهای پوست سالم وجود دارد، اما اگر سبوم در منافذ مسدود انباشته شود، باکتریها تکثیر گشته شد و در نهایت منجر به ایجاد آکنه می شود.
آیا می توانم جوش های خود را با فشار دست تخلیه کنم؟

 
نه!  فشردن جوش ها باکتری ها را نواحی عمیق تر پوست هل می دهد و باعث التهاب و اسکار بیشتر می گردد.

من چطور می توانم آکنه یا اسکار آکنه خود را درمان کنم؟

 
بهترین راه برای درمان موثر آکنه و یا ترمیم جای جوش است پیگیری درمان در یک مرکز پزشکی واجد شرایط است. پس از ارزیابی وضعیت پوست شما، ما با توجه به شرایط شما بهترین پروتکل شخصی درمان آکنه و اسکار آکنه را برای شما توصیه و تجویز خواهیم کرد.

درمان اسکار آکنه می تواند بسته به شرایط و وضعیت پوست شما متفاوت باشد که در زیر آورده شده است:

محصولات مراقبت پوست
داروهای موضعی
نور درمانی
لیزر درمانی
لایه برداری شیمیایی

میکرونیدلینگ

لایه برداری مکانیکی
داروهای خوراکی
تخلیه جوش ها
تزریق کورتیکواستروئید موضعی

کمک ! من مراسمی در پیش دارم، اما جوش های من ظاهر بسیار ناخوشایندی برای من ایجاد کرده است. آیا راهی وجود دارد تا به سرعت از شر جوش ها خلاص شوم؟
تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه می تواند اندازه جوش ها و التهاب مربوط به آن را به سرعت کاهش دهد. این روش برای آکنه های شدید تر مناسب است.

درمان بی خطر و موثر آکنه شما با یک مشاوره آغاز می شود. ما پیامدهای روحی ایجاد آکنه و اسکار آکنه را درک می کنیم و با یک ارزیابی دقیق از وضعیت پوست شما، یک پروتکل درمانی مناسب را برای شما توصیه و تجویز خواهیم کرد.