لیپوماتیک پیکرتراشی  لیپوساکشن

لیپوماتیک پیکرتراشی لیپوساکشن

دکتر کاظم محقق 44219771-021
لیپوماتیک پیکرتراشی  لیپوساکشن

لیپوماتیک پیکرتراشی لیپوساکشن

دکتر کاظم محقق 44219771-021

لیپوماتیک


پیکر تراشی لیپوماتیک چیست ؟

تکنیک لیپوماتیک مبتنی بر تولید میدانی از امواج اولتراسونیک (مادون صوت) می باشد که با استفاده از یک کمپرسور به عنوان یک منبع نیرویی میباشد. امواج یاد شده پس از برخورد با بافت چربی انها را تخریب کرده و در نهایت منجر به کاهش سایز میگردد.

با استفاده از این روش تخلیه چربی به طور کاملاً یکنواخت و طبیعی از مناطقی مانند شکم، پهلو، پشت، باسن، ران، ساق انجام می شود و حتی می توان حجم اندکی از چربی های موضعی در مناطقی مانند غبغب، بالای سینه، بزرگی سینه آقایان، اطراف زانو را برداشت .همچنین قابل ذکر است که به دلیل عدم آسیب به سلول های چربی به طور همزمان می توان چربی خارج شده را به هر قسمتی از بدن مانند باسن، سینه، صورت (گونه، لب و خطوط وچروک های پوستی)، پشت دست و … تزریق کرد.

 

دستگاه پیکر تراشی لیپوماتیک چه فرقی با سایر دستگاه های لیپوساکشن با قدرت کمکی دارد؟

در سایر دستگاهها معمولا حرکت میله لیپوساکشن به سمت جلو و عقب است یعنی حرکات رفت و برگشتی دارد اما در لیپوماتیک حرکات نوک میله علاوه بر رفت و برگشتی به شکل لرزشی و دورانی هم هست به این تکنولوژی nutational infrasonic liposuction گفته می شود که در سال 1997 ساخته شده است و ادعا شده باعث صدمه کمتر به بافتها می شود. لیپوماتیک به شکل فعلی ساخت شرکت یورومی بلژیک است.

 

پیکر تراشی لیپوماتیک برای کدام قسمت های بدن انجام می شود؟

جراحی پلاستیک سینه ( مامو پلاستی ، لیفت سینه ، ایمپلنت سینه (

پیکر تراشی برای تمام نواحی بدن

لیپوماتیک شکم و پهلو

لیپوماتیک بازو

لیپوماتیک غبغب

لیپوماتیک باسن و ساق پا

لیپوماتیک پشت

پیکر تراشی لیپوماتیک چگونه انجام می شود یا چطور چربی ها را از بین می برد؟

 برای انجام مرحله پیکر تراشی یا همان لیپوماتیک ابتدا توسط پزشک متخصص در محل مورد نظر برای شروع پروسه لیپوماتیک، سوراخی به اندازه 2 الی 5 میلی متر ایجاد شده وکانولای دستگاه از طریق سوراخهای ایجاد شده وارد بافت چربی میشود وبا استفاده از میدانی از امواج مادون صوت بافت چربی محل مورد نظر را تخریب کرده وهمزمان محلول استاندارد را جهت بی حسی موضعی واز بین بردن احتمال خون ریزی به میان بافت چربی می فرستد.

مخلوط این مایع بی حسی و چربی خرد شده در نهایت از همان منافذ ایجاد شده خارج میگردد. لیپوماتیک اینفراسونیک دارای سیستم ایمنی فعال می باشد که وقتی به بافت غیر چربی برخورد کرده، دستگاه را متوقف می کند بنابراین خطر پارگی احشائی ویا پرفوراسیون ندارد و به دلیل عدم ایجاد حرارت در بافت چربی خطر سوختگی پوست ، نکروز پوست ویا سوختگی محل ورود کانولا را ندارد.

 

در حقیقت به زبان پزشکان در انجام روش لیپوماتیک برای خوش اندامی از طریق ایجاد چند منفذ کوچک متناسب با قطر کانول، کانول که به هندیس پنوماتیک متصل است از جهات مختلف وارد موضع تحت عمل می شود ، کانول در جهات مختلف جلو عقب، عمود برهم (X,Y) و گردشی سه بعدی (Nutation) به ارتعاش درآمده و سبب تولید امواجی با فرکانس زیر 20 هرتز در مایع موجود در بافت چربی می شود. این امواج سبب لیز لوبول های چربی و تبدیل آنها به ذرات چربی دانه ارزنی شده که همزمان تخلیه نیز می گردند. حرکات سه بعدی کانول سبب ایجاد امواج اینفراسونیک در بافت چربی شده و ارتعاشات این امواج سبب لیز چربی به طور کاملا یکنواخت می شود.

حداکثر سایز کانول مورد استفاده بهتر است بیشتر از 5/4 میلی متر نباشد. همچنین حداکثر میزان چربی قابل تخلیه از بدن هر فرد در یک جلسه بستگی به وزن، سایز و محتوای چربی بدن فرد دارد. میزان چربی تخلیه شده در یک جلسه در بهترین شرایط نباید از 5 لیتر فراتر رود. در غیر اینصورت احتمال ایجاد اختلالات همودینامیک حین عمل افزایش می یابد.

در صورت نیاز فرد به تخلیه چربی بیشتر از سایز نقاط بدن می توان در جلسات دیگری به فاصله بیشتر از 72 ساعت از عمل قبلی چربی این قسمتها را نیز تخلیه کرد. این فاصله زمانی نیز مربوط به جریان لیدوکائین در بدن است که 72 ساعت به طول می انجاد.

 

زمان عمل پیکر تراشی لیپوماتیک چقدر طول می کشد؟

در این نوع عمل با توجه به اینکه تزریق مایه بی حسی به صورت اتوماتیک و هوشمند صورت می پذیرد بنابراین با سرعت بیشتری انجام می شود.و به دنبال آن تخریب سلولهای چربی همزمان تخلیه صورت می گیرد.بنابراین زمان عمل لیپوماتیک کوتاهتر شده و زمان بیشتری در اختیار پزشک قرار می گیرد و پزشک می تواند با حوصله و ظرافت بیشتری عمل لیپوماتیک را انجام دهدو در نهایت نتیجه بهتری از عمل لیپوماتیک حاصل شود.

 

بهبودی بعد از عمل پیکر تراشی لیپوماتیک

یکی از سوالات رایج مراجعین برای انجام هرگونه جراحی زیبایی در مورد مدت زمان بهبودی کامل است . در روشهای قدیمی تر مانند لیپوساکشن به دلیل تزریق زیاد مایع بی حسی و آسیب بافتی بیش از حد و همچنین بیهوشی گاهی اوقات تا دوماه پس از عمل بیمار درد داشته و دوره بهبودی آن طول می کشد،اما در عمل لیپوماتیک بیشتر بیماران از فردای عمل فعالیت روزانه خود را پی گرفته و حداکثر زمان ممکن برای مراقبت اولیه یک هفته می باشد.

 

مزیت های روش رفع چربی ها با جراحی پیکر تراشی لیپوماتیک

طبیعتا هر روش جدید و مدرن با مزیت هایی نسبت به سایر روش های قدیمی همراه است .مهمترین ویژگی این تکنیک استفاده از فرکانس های پایین ارتعاشی (به ویژه نسبت به تکنیک اولتراسوند) می باشد و این خاصیت مزایای متعددی از جمله خونریزی کمتر، بهبود سریع تر، دوران نقاهت کوتاهتر، نتایج موثرتر درمانی و مهم تر از همه جلوگیری از خطر سوختگی پوست را شامل می شود.

 

که بطور خلاصه برتری های لیپوماتیک نسبت به سایر روشهای لیپولیزر،لیپوساکشن اولتراسونیک عبارتند از :

عدم ایجاد سوختگی پوست

درد کمتر حین عمل و پس از عمل لیپوماتیک

تورم وکبودی

زمان عمل کوتاهتر است

میزان داروی بی حسی کمتری نیاز دارد

انقباض پوست بهتر وبیشتر است و در نتیجه جمع شدن پوست وجلوگیری از شلی پوست بهترانجام می شود

درمان نواحی فیبروتیک مانند کمر، سینه آقایان وافراد که قبلا لیپوساکشن شده اند بهتر وآسانتر از روشهای دیگر است

 ریسک پارگی احشائی وآمبولی ندارد .

 

 

مراقبت های بعد از پیکر تراشی لیپوماتیک

رژیم غذایی

اگر تخلیه چربی با بی حس کننده موضعی انجام شده است، بیمار می تواند فوراً به رژیم غذایی معمول خود بازگردد. به مقدار کافی آب، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی برای جلوگیری از اتلاف آب بدن بنوشد. از خوردن نوشیدنی های الکلی، به مدت 48 ساعت قبل و بعد از جراحی اجتناب شود.

فعالیت فیزیکی

استراحت مطلق برای چند ساعت اول بعد از جراحی پیشنهاد می شود. تا 18 ساعت رانندگی نکند. در روز یا عصر تخلیه چربی، پیاده روی کوتاهی اگر تمایل داشته باشد می تواند انجام دهد. در صورت شلی اولیه زیاد پوست در ناحیه شکم تا 3 الی 5 روز بیمار را از نشستن 90 درجه باید منع کرد زیرا پوست شل شده چین خورده و مایعات در بین سپتوم های آن محبوس شده و به همراه سرومای تشکیل شده سبب سفتی پوست زیر شکم می شود. این مشکلی است که خیلی از پزشکان پس از تخلیه چربی با آن مواجه می شوند و دنبال راه حلی برای آن می گردند. برای جلوگیری از این امر به بیمار توصیه می شود که در این مدت بیشتر دراز کشیده، راه برود یا برای نشستن لم دهد.

روز بعد از تخلیه چربی با لیپوماتیک بیمار می تواند خود را درگیر فعالیت های فیزیکی روزانه خود کند. همچنین می تواند 2 تا 4 روز پس از درمان به ورزش یا فعالیت فیزیکی خود بازگردد. پیشنهاد می شود که با 25 درصد از شدت ورزش نرمال خود آغاز کند و سپس فعالیت روزانه ورزشی را با حوصله افزایش دهد. هرچه تحرک بیمار در روزهای اول بیشتر باشد تخلیه مایعات بهتر صورت می گیرد.

 

پوشیدن گن های ویژه تخلیه چربی

برای ترغیب درناژ مایعات از محل های برش و جلوگیری از تورم پس از تخلیه چربی می بایست گن های ویژه ای را که قبلا هم در این فصل به آنها اشاره شده متناسب با سایز بیمار تجویز نمود تا بلافاصله پس از پانسمان شده بر تن وی پوشیده شود. با آغاز روز بعد از جراحی بیمار می تواند گن را فقط روزانه برای رفتن به حمام بیرون آورده، گن را شسته و پس از خشک شدن مجدداً بپوشد و پوشیدن مداوم گن را باید تا 24 ساعت بعد از اینکه درناژ مایعات کاملاً متوقف شد، ادامه دهد. پوشیدن گن پس از درمان با لیپوماتیک فقط به مدت 7 تا 10 روز توصیه می گردد و پس از آن اجازه داه می شود تا پوست فشرده نشده و به طور عرضی شروع به کشیده شدن نماید.

ضعف و سرگیجه

بیماران ممکن است احساس سرگیجه مختصری را در صبح روز بعد از تخلیه چربی، تجربه نمایند که معمولاً به هنگام درآوردن لباسها و یا تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده رخ می دهد. در این حالت بیمار باید سریعاً در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرد.

غش کردن (از حال رفتن) با دیدن خون

بعضی از افراد با دیدن خون از حال می روند. چنین افرادی باید هنگام تعویض پانسمان های خونی شده و لباسهایشان پیش بینی این مشکل را کرده و مراقب باشند.

از حال رفتن بعد از ادرار کردن

صبح بعد از زایمان، خانم باردار اگر سریعاً بعد از ادرار کردن بایستد، با خطر از حال رفتن مواجه است که به آن سنکوپ بعد از ادرار کردن می گویند. موقعیت مشابه صبح بعد از تخلیه چربی می تواند اتفاق بیفتد. بیماری که تخلیه چربی انجام داده است باید بعد از ادرار کردن در 24 ساعت اول پس از عمل به آرامی بایستد. به منظور اجتناب از آسیب دیدگی جدی ناشی از افتادن، اگر سرگیجه اتفاق افتاد، بیمار باید نشسته یا فوراً روی زمین دراز بکشد. پیشنهاد می شود که بیماران در حمام یا دستشویی را قفل نکنند تا هنگام لزوم به آنها کمک شود.

مدیریت درناژ بعد از عمل

فرد باید انتظار خروج مقدار زیادی خونابه و ماده بی حسی را از محل های برش در طی 24 تا 48 ساعت اول بعد از تخلیه چربی داشته باشد. در کل، هرچه درناژ و تخلیه مایعات بیشتر باشد، کبودی و تورم کمتری رخ می دهد. در 24 تا 48 ساعت اول توصیه می شود علاوه بر پانسمان از پدهای بسیار جاذب بر روی نواحی درمان شده و زیر گن استفاده شود. بعد از اینکه بیشتر درناژ متوقف شد، بیماران نیاز به قرار دادن پدهای جاذب بر روی برش هایی دارند که مایع از آنها تخلیه می شود.

مراقبت از زخم و حمام کردن

بیمار باید بریدگی ها را تمیز نگه دارد. پس از 48 ساعت اول یک یا دوبار در روز حمام کردن توصیه می شود پس از شستن دستها ابتدا باید پوست محل تخلیه چربی را مقداری ماساژ داده تا به درناژ کمک شود سپس بریدگی ها را به آرامی با آب و صابون شسته و بعد با حوله تمیزی خشک کرد. محل برش را دوباره پانسمان کرده و از پدهای جاذب جدید استفاده شود. هنگامی که به مدت 24 ساعت از محل برش مایعی تخلیه نشود، دیگر نیازی به پانسمان کردن و استفاده از پد نیست.

تجویز آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک هایی برای پوشش باکتری های گرم مثبت و گرم منفی به مدت یک هفته تجویز می شود. به بیمار توصیه می شود که اگر نشانه ای از عفونت مانند تب، ترشحات بودار یا قرمزی کانونی، تورم یا درد در ناحیه درمان شده دید، با پزشک تماس بگیرد.

 

نبایدها

نباید از آیس پک یا پدهای گرمایی برای پوست ناحیه درمان شده استفاده شود. نیازی به استفاده از محلول های ضد عفونی کننده یددار مثل بتادین بر روی محل های برش نیست زیرا مکان های بریدگی بدون این محلول ها سریع تر و بهتر بهبود می یابند. در آب حمام، جکوزی، استخر یا دریا حداقل تا 7 روز بعد از درمان برای کاهش خطر عفونت نباید شنا کرد.

حالت تهوع

تهوع و استفراغ از جمله عوارض جانبی هستند که ممکن است پس از تخلیه چربی رخ دهند. تهوع می تواند با آنتی بیوتیک ها، لورازپام یا بی حس کننده های موضعی ایجاد شود.

بی نظمی های قاعدگی

بی نظمی های قاعدگی ممکن است برای یک ماه یا بیشتر بعد از تخلیه چربی اتفاق افتد. تاخیر یا تسریع قاعدگی ماهانه عارضه جانبی هر عملی می تواند باشد.

بالا فتن دما

بالا رفتن دما در طول 48 ساعت اول پس از عمل نتیجه طبیعی واکنش بدن به ترومای ناشی از تخلیه چربی است.

تورم و التهاب

تورم، التهاب و زخم شدن از عوارض شایع تخلیه چربی هستند. برای کاهش ورم و التهاب می توان دو عدد تیلنول هر 4 ساعت تجویز نمود. احساس ناراحتی و زخم زیر پوست تا روز دوم بعد از تخلیه چربی ممکن است بیشتر شود و سپس روزانه بهبود می یابد.

اجتناب از مصرف آسپرین و ایبوپروفن

به مدت 3 روز بعد از تخلیه چربی، استفاده از آسپرین، ایبوپروفن یا NSAIDS ) داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند بومزین، آناسین یا نوپرین ممنوع است. NSAIDS می تواند خونریزی ها را با آسیب به ساختار پلاکت ها افزایش دهد. همچنین پاسخ ایمنی به عفونت را با آسیب به ساختار گلبول های سفید خون پایین می آورند.

کبود شدگی

کبود شدگی به دنبال تخلیه چربی با لیپوماتیک کمتر از سایر روش های تخلیه چربی است. اگرچه، هرچه حجم چربی تخلیه شده بیشتر باشد، ریسک کبود شدگی، بیشتر خواهد بود. احتمال و میزان کبودی از فردی به فرد دیگر متغیر است.

درد و تورم

درد و تورم به دلیل واکنش التهابی به ترومای ناشی از تخلیه چربی ممکن است اتفاق افتد و 5 تا 10 روز بعد از درمان افزایش یابد. هرچه روش انجام درمان کم تهاجمی تر باشد درد و تورم پس از آن بیشتر خواهد بود.

خارش

خارش نواحی درمان شده، چند روز بعد از تخلیه چربی ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند عادی بهبود اتفاق افتد. برای بهبود این حالت، می توان از تجویز داروهای ضد خارش استفاده کرد.

بهترین مرکز لیپوماتیک

لیپوماتیک غرب تهران

کلینیک لیپوماتیک

دکتر پوست و مو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد