لیپوماتیک پیکرتراشی  لیپوساکشن

لیپوماتیک پیکرتراشی لیپوساکشن

دکتر کاظم محقق 44219771-021
لیپوماتیک پیکرتراشی  لیپوساکشن

لیپوماتیک پیکرتراشی لیپوساکشن

دکتر کاظم محقق 44219771-021

پی آر پی چیست؟


پلاسمای غنی از پلاکت که با نام پی آر پی PRP نیز شناخته می شود ، حاوی غلظت بالایی از فاکتورهای رشد و پلاکت است. PRP پی آر پی که در پزشکی ترمیمی استفاده می شود اتولوگ  است ، به این معنی که از بدن خود فرد تولید می شود.


حدود شش درصد خون طبیعی از پلاکت ها تشکیل شده است. از طرف دیگر ، پی آر پی PRP حدود 94 درصد پلاکت دارد. این پلاکت ها در بدن مهم هستند زیرا قادر به بهبود و تسریع روند بهبودی در بدن هستند. این امر به دلیل وجود بسیاری از پروتئین ها ، سلول های سیستم ایمنی بدن و سایر عوامل فعال زیستی که پی آر پی PRP از آنها تشکیل شده است ، امکان پذیر است.

تاریخچه پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت)
مفهوم پی آر پی PRP از دهه 1970 در زمینه خون شناسی که همان مطالعه خون است ، آغاز شد. این اصطلاح به این دلیل ابداع شده است که متخصصان خون می توانند خونی را معرفی کنند که تعداد پلاکت آن بیشتر از خون طبیعی باشد. این خون غنی از پلاکت عمدتاً برای انتقال خون به افرادی که از تعداد کم پلاکت در خون رنج می برند ، استفاده می شد.

سپس ، در دهه 1980 و 1990 ، استفاده از پی آر پی PRP در طی مراحل جراحی آغاز شد زیرا دارای خواص بسیاری است که به بسته شدن زخم ، کاهش التهاب و افزایش رشد سلول های جدید کمک می کند. معمول ترین جراحی هایی که در آن استفاده شد جراحی پریودنتال ، جراحی فک ، صورت ، جراحی زیبایی و پیوند پوست بود.

از آن زمان ، پی آر پی PRP در ارتوپدی برای کمک به پیوند استخوان و شکستگی ، ترمیم بافت همبند ، جراحی قلب ، آسیب های ورزشی ، جراحی پلاستیک ، زنان ، اورولوژی و موارد دیگر شروع به استفاده کرد. تحقیقات همچنین نشان داده است که پی آر پی PRP می تواند در کاهش اسکار موثر باشد ، بنابراین اکنون از آن برای بهبود جای زخم سوختگی ، جای زخم پس از جراحی و اسکار آکنه استفاده می شود.

درمان پی آر پی PRP چگونه کار می کند
همانطور که در بالا ذکر کردیم ، پی آر پی PRP از خون خود شما گرفته شده است. یک ویال خون کشیده می شود و سپس سانتریفیوژ می شود تا اجزای مختلف جدا شود. این کار سلول های قرمز خون ، پلاسمای غنی از پلاکت و پلاسمای فقیر از پلاکت را از یکدیگر جدا می کند. سپس پلاسمای غنی از پلاکت از ویال خارج می شود تا برای پی آر پی PRP درمانی استفاده شود.

پلاکت ها در فرآیندهای بهبودی بدن ، به ویژه در مراحل اولیه ، نقشی اساسی دارند. آنها با کمک به تشکیل لخته های خون و آزاد سازی سایر مواد شیمیایی که باعث ترمیم بافت می شوند ، به القا هموستاز کمک می کنند.

فواید این روش همچنین به کاهش نیاز به داروهای مخدر کمک می کند. داروهای مخدر اعتیاد زیادی دارند و ایجاد وابستگی به آنها کاملاً معمول است. استفاده از پی آر پی PRP  درمانی می تواند روند بهبودی را تسریع کرده و نیاز به استفاده مکرر از داروهای مخدر را برای کنترل درد کاهش دهد.

چگونه پی آر پی PRP در پزشکی احیا استفاده می شود
یکی از بزرگترین مزایای پی آر پی PRP این است که می تواند مستقیماً به محل آسیب وارد شود. به دست آوردن آن نیز آسان است ، با قیمت کمی همراه است و عوارض جانبی منفی بالقوه بسیار کمی دارد. به دلیل این مزایا ، پی آر پی PRP می تواند برای بسیاری از درمان های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

درد زانوی  مزمن و مفاصل

درد مزمن زانو و مفصل یکی از رایج ترین زمینه های ناراحتی برای بزرگسالان است. آسیب های این نواحی می تواند شامل آرتروز ، کشیدگی تاندون ، آسیب روتاتور کاف ، ورم کف پا ، فتق ورزشی ، آسیب غضروف زانو ، آسیب های ورزشی و موارد دیگر باشد.

نشان داده شده است که پی آر پی PRP به افزایش رشد سلولهای مسئول ایجاد بافتهای جدید در منطقه آسیب دیده اعم از ایجاد تاندون ها ، عضلات ، غضروف ها و بافت های همبند کمک می کند. پی آر پی PRP همچنین می تواند به بهبود موثر بافت ها کمک کند ، و آنها را قوی تر ، ضخیم تر و سالم تر از آنچه که بدون آن هستند ، حفظ کند. این می تواند به ویژه برای آسیب های غضروف مانند آرتروز مفید باشد ، زیرا می تواند با تحریک رشد غضروف جدید به رفع ریشه ای مشکل کمک کند ، که به دلیل عروق ضعیف بسیار دشوار است.

جراحی قلب

عفونت زخم پس از جراحی قلب در ناحیه جناغ کاملاً شایع است و در برخی موارد این عفونت ها منجر به مرگ می شود. نشان داده شده است که تزریق PRP باعث بهبود روند بهبودی می شود و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

خونریزی بیش از حد نیز ممکن است گاهی در حین جراحی قلب اتفاق بیفتد. به همین دلیل ، در طی جراحی توسط برخی از بیماران ، انتقال خون لازم است. نشان داده شده است که استفاده از پی آر پی PRP در این روشها میزان کل خون همولوگ مورد نیاز بیماران را برای تزریق کاهش می دهد. نشان داده شده است که استفاده از پی آر پی PRP تعداد بیمارانی را که نیاز به تزریق اضافی دارند نیز کاهش می دهد.

درمان های ستون فقرات

کمر درد یکی از بزرگترین مسائل پزشکی در ایالات متحده است و تزریق پی آر پی PRP ممکن است یک راه حل مناسب برای این مسئله باشد. تخریب دیسک زمانی اتفاق می افتد که دیسک های بین هر یک از مهره های ستون فقرات شروع به ساییده شدن ، سخت شدن و توانایی مقابله با فشرده سازی می کنند. این می تواند منجر به مسائل دیگری مانند فتق دیسک یا فشار به عصب یا آسیب عصب شود.

پی آر پی PRP ممکن است با بستن هر گونه پارگی در بافت ها و بهبود آنها برای جلوگیری از نشت مایعات ، بتواند به مهار روند تحلیل رفتن دیسک کمک کند. پی آر پی PRP  همچنین ممکن است بتواند به رشد مجدد هر بافت آسیب دیده یا فرسوده کمک کند ، که منجر به کمردرد و عملکرد بیشتر در بدن می شود.


پی آر پی PRP همچنین در عمل های زیبایی رایج تر شده است. به عنوان مثال ، پزشکان پوست و  مو از تزریق پی آر پی PRP برای درمان نوعی ریزش مو به نام آلوپسی آندروژنیک استفاده می کنند ، همچنین به عنوان درمان طاسی مردانه یا زنانه نیز شناخته می شود ، که مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. و برخی از متخصصان پوست روش درمانی پی آر پی PRP را برای صورت ارائه می دهند. (ممکن است این موارد را بنام "فیشیال خون آشام" شنیده باشید.)